JBC organiseert kinderfestival op Buitenspeeldag

Ook winkels sluiten woensdagmiddag de deuren

Kinderen zijn koning bij JBC. Daarom maakt de Belgische kledingketen van Buitenspeeldag een ware kinderfeestdag. Dit jaar organiseert JBC het ‘Bestival’ op haar hoofdkantoor, maar ook om en rond alle JBC-winkels bruist het van leuke activiteiten voor kinderen.

Net als vorig jaar doet JBC mee aan de nationale Buitenspeeldag, een initiatief van de Vlaamse overheid in samenwerking met Bataljong, ISB, Nickelodeon, Ketnet, Studio 100 tv en VTM Kids. Over heel Vlaanderen gaan kinderen woensdagmiddag huiswaarts zonder huiswerk en gaan tv-zenders voor kinderen op zwart, zodat ze de hele namiddag buiten kunnen spelen en ravotten. En ook bij JBC staat de feestkalender vol!

Bestival op JBC-hoofdkantoor

Buitenspeeldag is een echte hoogdag bij JBC. Spelen is namelijk een essentieel element in de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Niet alleen brengt spelen vreugde in het leven, het is ook ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van kinderen, voor het aanleren van sociale vaardigheden en voor hun emotioneel welzijn. Het is daarom belangrijk dat volwassenen dit recht in het belang van kinderen erkennen en mogelijk maken.

Daarom organiseert JBC op woensdagnamiddag 24 april een heus ‘Bestival’ met tal van attracties en activiteiten op haar hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren. Op het kinderfestival kunnen kinderen zich uitleven op springkastelen, trampolines, klimtoestellen en nog veel meer. Daarnaast zijn er een heleboel leerrijke spelletjes. Zo kunnen kinderen er bijvoorbeeld een bijenhotel bouwen of bloembommen maken. Alle JBC-medewerkers van het hoofdkantoor of shopmedewerkers van de JBC-winkels uit de buurt zijn samen met hun kinderen, neefjes, nichtjes, buurjongens en -meisjes welkom woensdag op het Bestival. Naar schatting zullen 350 collega’s en winkelmedewerkers van de partij zijn, met 230 kinderen.

“Wij vinden het belangrijk dat kinderen kind kunnen zijn, dat ze zoveel mogelijk kunnen spelen en ravotten. Naast ons uitgebreide aanbod aan kinderkledij, hebben wij daarom onlangs bijvoorbeeld de speelzone in onze nieuwe conceptwinkels uitgebreid en verspreid over de hele winkel door spelelementen in de kledingrekken te verwerken”, licht CEO Bart Claes toe. “Maar om het belang van spelen voor kinderen de juiste waardering te geven, willen wij van Buitenspeeldag een echte kinderfeestdag maken.”

Alle JBC-medewerkers dragen hun steentje bij

Niet alleen op het hoofdkantoor van JBC staat op Buitenspeeldag alles in het teken van tijd doorbrengen met kinderen. Ook alle 130 JBC-winkels sluiten om 12.00 uur de deuren, zodat medewerkers hun steentje kunnen bijdragen op een officiële buitenspeeldagactiviteit in de buurt of er zelf eentje kunnen organiseren. Zo’n 37 winkels in Vlaanderen hebben zich geëngageerd om mee te helpen op een van de officiële buitenspeeldagactiviteiten. Niet minder 42 winkels hebben een eigen activiteit georganiseerd zoals een wandeling voor jong en oud, een opdrachtenspel in de speeltuin of een wafelbak.

Zo’n 15 winkels in West-Vlaanderen sloegen de handen bij het horen van dat nieuws meteen in elkaar en zetten een groots kinderfeest op in de Ring Shopping in Kortrijk. Yuri Doom, shopmanager van de JBC-winkels in Kortrijk, Wevelgem en Izegem: “Mijn vrouw en ik waren meteen razend enthousiast dat JBC haar winkels de vrijheid bood om zelf iets op poten te zetten voor de Buitenspeeldag. Toen we ons idee voorstelden aan de teams van de nabijgelegen winkels, sprongen die zonder twijfelen mee op de kar: maar liefst 15 winkels wilden graag meewerken aan een gezamenlijke JBC-buitenspeelactiviteit voor kinderen in de regio West-Vlaanderen!” Ring Shopping Kortrijk wordt woensdagnamiddag omgetoverd tot een speelparadijs voor kinderen met springkastelen, interactieve spelletjes en gekke clowns. Wie honger of dorst heeft, kan er terecht in één van de food of coffee trucks.

Meer nog dan vorig jaar, werden de initiatieven rond Buitenspeeldag positief onthaald door de JBC-medewerkers. Dat blijkt ook uit hun reacties. Britt Reekmans, medewerker bij JBC: “Ik vind dit echt een heel leuk initiatief, zowel voor kinderen als voor medewerkers. Evenementen zoals de Buitenspeeldag brengen medewerkers samen, je leert elkaar op een andere manier kennen dan in een professionele omgeving.”

We hopen dat het Bestival een succes mag zijn, zodat wij een nieuwe JBC-traditie kunnen starten en het kinderfestival volgend jaar op meerdere plaatsen in Vlaanderen kunnen organiseren”, concludeert Bart Claes.

Wil jij ook komen ravotten? Kom dan naar…

• Het JBC Bestival in West-Vlaanderen: van 14.00 tot 17.00 uur in Ring Shopping Kortrijk (Ringlaan 34, 8500 Kortrijk).
  • Eén van de buitenspeelactiviteiten in je buurt en wie weet loop je er wel één van onze JBC-collega’s tegen het lijf: het overzicht vind je hier.

En bij slecht weer? Geen paniek”, lacht Bart Claes, “We blijven gezellig buitenspelen en  hebben voor iedereen poncho’s, gemaakt uit biologisch afbreekbaar plastic, voorzien die bestand zijn tegen elk weer! Bij slecht weer toveren we het gelijkvloers van ons kantoorgebouw om tot een heuse Vlaamse kermis.”

Perscontacten ter plaatse

JBC Bestival Houthalen

Katrien Vangrunderbeeck
00 32 (0)479 31 48 55

JBC Bestival West-Vlaanderen

Yuri Doom
00 32 (0)486 03 22 58

Algemene vragen

Nadia Van Engeland
32 (0)496 73 05 10

Persberichten in je mailbox

Over JBC

JBC werd in 1975 opgericht door Jean-Baptiste Claes en is een familiebedrijf pur sang dat vandaag zij aan zij geleid wordt door Bart en Ann Claes. Met haar sterke positie op het middensegment heeft JBC oog voor alle leden van het gezin en elk budget. Het bedrijf heeft als doel de laatste modetrends te vertalen in betaalbare, kwaliteitsvolle kleding die duurzaam wordt geproduceerd. Het bedrijf heeft een sterke omnichannel-aanpak en behaalde in 2016 een omzet van 240 miljoen euro (incl. btw). Een ambitie die resulteert in collecties met een lokale insteek en respect voor mens en milieu. JBC is sinds 1 april 2015 lid van Fair Wear Foundation en is bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Claes Retail Group (CRG), de overkoepelende holding boven JBC en Mayerline, telt meer dan 1500 medewerkers (direct en indirect) en bezit zo’n 210 winkels in België, Duitsland en Luxemburg, waarvan 146 JBC-winkels en 64 Mayerline-winkels. CRG behaalde in 2016 een omzet van 287 miljoen euro (incl. btw) en Mayerline tekende een omzet van 47 miljoen euro (incl. btw) op.