JBC gaat voor meer ecologie met minder plastic

Belgische modemerk zet zich mee in voor Mei Plasticvrij met tal van initiatieven en de nieuwe I AM Ocean collectie

JBC kondigt aan om het plastic-, karton-, water-, CO2- en energieverbruik verder in te dijken met een waaier aan duurzame initiatieven op vlak van thuisleveringen, folders en herbruikbare winkeltassen. In dat licht brengt het Belgische modemerk ook de nieuwste I AM Ocean collectie op de markt die de consument wil sensibiliseren over de plasticsoep in de oceanen. Met deze initiatieven breidt JBC haar jarenlange inspanningen voor een duurzamere kledingsector verder uit.

JBC breekt zowel in het ontwerp van kledij als in haar eigen dagelijkse retailactiviteiten al jaren een lans voor een duurzamere kledingindustrie. In mei lanceert JBC bijkomende duurzame oplossingen die ons milieu ten goede zullen komen.

Het is belangrijk om oog te hebben voor alle aspecten van de kledingindustrie: van materiaalgebruik en ontwerp, over productieproces en distributie tot de transparantie in de communicatie er omheen”, verduidelijkt Valerie Geluykens, CSR Manager bij JBC.

Minder vervuilen betekent meer besparen

Vanaf midden mei zet JBC haar duurzame initiatieven in de winkels en de webshop extra kracht bij. Om het gebruik van plastic te verminderen, kunnen klanten hun aankopen in een herbruikbare JBC-winkeltas meenemen. Deze herbruikbare tas bestaat voor 30% uit gerecycleerd plastic afval uit de oceaan en 70% uit gerecycleerde PET-flessen. De productie van de tassen vergt 68% minder water en 70% minder energie zodat er 75% minder CO2 vrijkomt dan voorheen.

Vanaf vandaag worden ook de 75.000 thuisleveringen die JBC jaarlijks via zijn webshop realiseert, ontdaan van alle plastic verpakkingsmateriaal. De bestellingen zullen worden geleverd in een doos die voor 70% uit gerecycleerd karton bestaat en hebben het FSC-certificaat waardoor je zeker weet dat de doos geproduceerd werd met producten afkomstig uit verantwoord beheerde bossen. De 350.000 folders die 6 keer per jaar verspreid worden, zullen ook niet langer in een folie gewikkeld worden. Op die manier bespaart JBC meer dan 2 miljoen plastic wikkels uit.

Daarnaast zullen de deuren van alle JBC-winkels in België, Luxemburg en Duitsland niet langer de ganse dag open staan, waarmee de keten tot 40% warmte-energie wil besparen.

Duurzaam werken bij JBC

Duurzaamheid zit sterk verweven in de bedrijfscultuur van JBC. Het hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren is uitgerust met ledverlichting, cradle-to-cradle plafonds (gemaakt uit producten die geen onbruikbaar afval opleverden), energie-monitoringsystemen en het nabijgelegen warehouse heeft een installatie met zonnepanelen. Ook kunnen medewerkers een (elektrische) fiets leasen als een milieuvriendelijk én gezond alternatief voor de auto. Bovendien werden in het JBC-restaurant tijdens de maand april uitsluitend vegetarische maaltijden met een kleinere ecologische voetafdruk geserveerd.

More ocean, less plastic

JBC lanceert deze maand ook haar nieuwste I AM collectie met de toepasselijke naam I AM Ocean. Met deze collectie wil het modemerk haar klanten immers doen stilstaan bij de negatieve gevolgen van plastic in onze oceanen via slogans zoals ‘No more plastic please’ en ‘Less plastic, more ocean life’.

De I AM collectie is het eco-huismerk van JBC waarbij er bewust wordt gekozen voor ecologische materialen. De I AM Ocean collectie wordt dan ook geproduceerd met een zo laag mogelijke milieu-impact die tegelijkertijd toch aan de verwachtingen van de consument voldoet. Voor deze collectie werd er onder meer gewerkt met biokatoen, dat geteeld wordt zonder pesticiden en chemicaliën.

We experimenteren steeds meer met gerecycleerde materialen voor onze kledingcollecties. Enerzijds vraagt de productie ervan minder energie, omdat er geen nieuwe grondstof gewonnen moet worden. Anderzijds verkleinen we de afvalberg door kleren te hergebruiken. Zo proberen we steeds stappen vooruit te zetten en onze grenzen te verleggen”, aldus Valerie Geluykens, CSR Manager bij JBC.

De collectie is te koop in de winkels en op de webshop. De herkomst van de kledij is bovendien ook traceerbaar via de Transparency Tool. Via de ‘trace this item’-knop kunnen klanten controleren in welk land en in welke fabriek hun kledingstuk werd geproduceerd.

Katrien Vangrunderbeeck

PR & Communication Officer, JBC

Persberichten in je mailbox

Over JBC

JBC werd in 1975 opgericht door Jean-Baptiste Claes en is een familiebedrijf pur sang dat vandaag zij aan zij geleid wordt door Bart en Ann Claes. Met haar sterke positie op het middensegment heeft JBC oog voor alle leden van het gezin en elk budget. Het bedrijf heeft als doel de laatste modetrends te vertalen in betaalbare, kwaliteitsvolle kleding die duurzaam wordt geproduceerd. Het bedrijf heeft een sterke omnichannel-aanpak en behaalde in 2016 een omzet van 240 miljoen euro (incl. btw). Een ambitie die resulteert in collecties met een lokale insteek en respect voor mens en milieu. JBC is sinds 1 april 2015 lid van Fair Wear Foundation en is bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Claes Retail Group (CRG), de overkoepelende holding boven JBC en Mayerline, telt meer dan 1500 medewerkers (direct en indirect) en bezit zo’n 210 winkels in België, Duitsland en Luxemburg, waarvan 146 JBC-winkels en 64 Mayerline-winkels. CRG behaalde in 2016 een omzet van 287 miljoen euro (incl. btw) en Mayerline tekende een omzet van 47 miljoen euro (incl. btw) op.